ŚWIAT DŹWIĘKÓW – MUZYKA I MAGIA SKRZYPIEC

„GRA NA PIERWSZE SKRZYPCE”

Skrzypce są wyjątkowym instrumentem magicznym, które od początku swego istnienia zdobyły serca wielu wielbicieli muzyki klasycznej. Płynący z nich dźwięk przyciągał do siebie nawet ludzi, którzy nigdy przedtem nie byli jej słuchaczami, ani nie byli nią kiedykolwiek zafascynowani. Prócz niesamowitego dźwięku skrzypce mają wybitnie skuteczne działanie terapeutyczne i relaksujące. Ich wysokie częstotliwości wspomagają pamięć i proces uczenia się, wpływają na funkcjonowanie naszego mózgu stymulując i regenerując organizm. Bywa że nieodczuwalne są lekkie bóle, które towarzyszyły nam wcześniej, tj. spięte mięśnie, które nagle stają się rozluźnione i lekkie. Co ważne, przyswajanie takiej muzyki jest łatwe i przyjemne, przez co moc doznanego relaksu potęguje chęć słuchania tych pięknych dźwięków.

WIELKA TRÓJKA

David Garret (David Christian Bongartz) – niemiecko-amerykański skrzypek i muzyk ur. 4 września 1980 r. w Aachen (Akwizgran) w Niemczech jako syn amerykańskiej prima baleriny, Dove Marie Garrett, i niemieckiego prawnika oraz sędziego Georga Petera Bongartza. Jako pseudonim artystyczny przyjął nazwisko matki, gdyż jest łatwiejsze do wymówienia. Zaczął grać na skrzypcach w wieku czterech lat, a swoje pierwsze skrzypce otrzymał od brata. W wieku pięciu lat wygrał pierwszy konkurs, a w wieku siedmiu dawał już koncerty. W wieku 11 lat, dzięki uprzejmości ówczesnego niemieckiego prezydenta Richarda von Weizsäckera, otrzymał swój pierwszy instrument Stradivarius. Jego nazwisko szybko dotarło do Zubina Mehty, który przyjął trzynastoletniego Garretta pod swoje skrzydła, oferując mu występy na wielu prestiżowych festiwalach. Jako najmłodszy solista w historii podpisał kontrakt z czołową wytwórnią klasyczną Deutsche Grammophon. Studiował w Royal College Of Music w Londynie, której nie ukończył. Bez porozumienia z rodzicami przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie rozpoczął naukę w słynnej Julliard School Of Music, studiując pod kierownictwem słynnego skrzypka Icchaka Perlmana. By zdobyć pieniądze na utrzymanie zatrudnił się jako pomocnik kelnera oraz model, pojawiając się na łamach magazynu „Vouge” i na wybiegach The Fashion Week (m.in. prezentując kolekcję Armaniego). W 2003 roku za 1 mln dolarów nabył skrzypce stworzone w 1772 roku przez Giovanniego Battistę Guadagniniego, które pięć lat później uległy zniszczeniu w wyniku upadku Garretta po występie w London’s Barbican Hall. Od 2009 roku gra na Stradivariusie z 1716 r. Skrzypek spędził większość roku 2009 na koncertach na całym świecie, jednego wieczoru grając w klubach ze swoim rockowym zespołem, następnego – z towarzyszeniem orkiestry w sali filharmonicznej. To nieczęsty przykład równoległego prowadzenia podwójnej kariery, jeszcze rzadziej zdarza się odnoszenie sukcesów w obu dziedzinach. Połączył muzykę klasyczną i rockową. „Lot trzmiela” w jego wykonaniu, niezwykłym pod względem precyzji i techniki, został zapisany w 2010 roku w Księdze Rekordów Guinnessa, jako najszybsze wykonanie tej kompozycji (trwa jedynie 66 sekund). Na ostatniej płycie „Rock Symphonies” umieścił nowe interpretacje swoich ulubionych rockowych przebojów (takich zespołów jak U2, Nirvana, Metallica i Aerosmith) połączone z klasycznymi kompozycjami Vivaldiego i Beethovena. Jego popularność wciąż rośnie, sprzedał ponad milion płyt na całym świecie. W Niemczech wystąpił na imprezie poprzedzającej finał piłkarskich Mistrzostw Świata, na której wcześniej występowali Trzej Tenorzy (Pavarotti, Domingo, Carrerras), a w USA zaprezentował „Rock Symphonies” w programie „Good Morning America”.

garrett

„Zawsze podobało mi się, gdy rockowy zespół włączał do swojego brzmienia dźwięki orkiestry symfonicznej, to zawsze podnosiło taką muzykę na inny, wyższy poziom” – wyjaśnia – „Każdy muzyk uwielbia mieć za sobą pełne brzmienie orkiestry – to wspaniałe doświadczenie” – tłumaczy Garrett.

Lindsey Stirling – popularna amerykańska artystka i kompozytorka. Jej muzyka i gra przenosi w krainy, w których króluje magia i optymizm. Mówi się, że kto raz jej posłucha ten na zawsze będzie zakochany. Urodzona w 1986 roku już w wieku 5 lat miała styczność ze skrzypcami. Wychowywana była w domu pełnym przeróżnych dźwięków, w społeczności mormońskiej. Wraz z siostrą, dzięki ojcu, który często uruchamiał gramofon, polubiła balet i muzykę klasyczną. Jest osobą bardzo religijną i uduchowioną. W Nowym Jorku dołączyła do Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich (ang. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints – w krajach anglojęzycznych znany pod skrótem LDS). Lindsey dzieliła się tam swoimi przekonaniami, a także muzyką. Jak mówi: „wiara w Boga pomaga mi odnaleźć cel życia.” Jej pierwszy album pt. „Lindsey Stirling” zawładnął sercami ludzi z każdego zakątka świata. W swoich kompozycjach łączy gatunki muzyczne (od country, rock po gotyk i hip hop). Bierze udział w licznych występach w całym kraju m.in. w klubach Las Vegas , podczas rozgrywek NBA oraz innych wydarzeń. Strzałem w dziesiątkę, w sam środek magicznej tarczy, jest współpraca z artystą i piosenkarzem Peterem Hollensem, z którym tworzy nowe aranżacje znanych utworów filmowych („Gra o tron”, „Star Wars”) oraz motywy do gier (vide „Skyrim”).

Lindsey-Stirling-Stars-Align

Vanessa Mae (pinyin: Chén Měi, Vanessa-Mae Vanakorn Nicholson, także Vanessa Vanakorn) – ur. 27.10.1978 w Singapurze brytyjska kompozytorka, skrzypaczka i sportsmenka. Jest wykonawczynią muzyki poważnej i pop. Połączyła dwa style tworząc muzykę zwaną „violin techno-acoustic fusion”. Uprawia też narciarstwo alpejskie. Matka narodowości chińskiej, ojciec – Taj. Po rozpadzie małżeństwa, matka wyszła za Brytyjczyka – Grahama Nicholsona i z czteroletnią Vanessą przeprowadzili się do Londynu. Naukę muzyki rozpoczęła w 1982 roku, w wieku 4 lat, od lekcji gry na pianinie. Dwa lata później udzielono jej pierwszych lekcji muzyki na skrzypcach. W wieku 11 lat dała swój pierwszy koncert symfoniczny w filharmonii z towarzyszeniem orkiestry. Pierwszą międzynarodową trasę, u boku the London Mozart Players in Mozart Bicentenary, rozpoczęła w wieku 13 lat. Była najmłodszą znaną solistką, która nagrała koncerty skrzypcowe Czajkowskiego i Beethovena. W okresie dojrzewania zerwała z tradycyjnie graną muzyką poważną i zyskała rozgłos dzięki swojemu widowiskowemu stylowi gry. Pojawiła się w wielu muzycznych nagraniach filmowych, szokując ekstrawaganckim ubiorem. Zobaczyć ją można było m.in. w teledyskach Janet Jackson promujących jej album The Velvet Rope. W ogłoszonym w roku 2007 rankingu na najbogatszych muzyków poniżej trzydziestego roku życia w Wielkiej Brytanii Vanessa Mae zajęła 1 pozycję.

Vanessa_Mae

Czym jest muzyka? Może po prostu niebem, z nutami zamiast gwiazd? 

– Ludwik Jerzy Kern –

Muzyka jest sztuką potrzebną ludziom, ponieważ przez nią i w niej tworzą oni swój świat przeżyć i wzruszeń wzbogacających życie. Muzyka wyostrza wrażliwość, rozwija wyobraźnię, uczy samodzielności myślenia oraz zaspokaja potrzebę ekspresji. Należy do najbardziej wyszukanych form artystycznych. Zaangażowanie muzyczne poprzez czynne uprawianie muzyki, rozwija cały szereg cech, które nie mogłyby się rozwijać za pośrednictwem innych form działalności. O tym, że muzyka kształtuje emocjonalność i osobowość dziecka nie trzeba dziś nikogo przekonywać.

Muzyka jest dwojaka: należąca do natury i należąca do sztuki. Muzyka należąca do natury jest muzyką 
świata i człowieka. Muzyką świata są dźwięki ciał nadniebiańskich, powstające z obrotu sfer, których 
harmonia jest niewątpliwa. Ten rodzaj muzyki rozważają matematycy. Muzyka człowieka występuje 
w ciele i w duszy, w funkcjach życia i układzie człowieka, bo póki harmonia trwa, póty człowiek żyje, 
a umiera, gdy traci swą proporcję. Tym rodzajem muzyki zajmują się fizycy. Muzykę zaś należącą do 
sztuki mają w swych rękach muzycy. Jest ona bądź instrumentalna, bądź wokalna. 

– Adam von Fulda, De Musica –

W ślimaku, na wypustkach włoskowych komórek słuchowych narządu Cortiego, dźwięk przeobrażony zostaje w impulsy elektryczne. Najwięcej komórek zmysłowych reaguje na wysokie częstotliwości – ponad 24 000, na średnie częstotliwości – kilkaset, na niskie – kilkadziesiąt. Oznacza to, że wysokie dźwięki dają większą stymulację w postaci impulsów nerwowych niż dźwięki niskie. Dlatego dźwięki o wysokiej częstotliwości określa się jako dynamizujące, aktywizujące nasz umysł, podczas gdy niskie – dezaktywujące. Te ostatnie nie dostarczają odpowiedniej stymulacji energetycznej i prowadzą do stanu wyczerpania. Zjawisko to jest silniejsze, jeśli dźwiękom towarzyszy ruch, np. taniec przy muzyce rockowej, czy rap.

Muzyka jest twarzą Boga. 

– John Frusciante –

Zdynamizowanie kory mózgowej poprzez dźwięki o wysokich częstotliwościach powoduje: poprawę koncentracji uwagi, wzrost kreatywności, lepsze zapamiętywanie, podwyższenie motywacji i organizacji w zakresie codziennych obowiązków, normalizację napięcia mięśniowego, co wpływa na prawidłową postawę ciała.

Muzyka jest większym objawieniem, niż cała mądrość i filozofia. 

– Ludwig van Beethoven –

Muzyka pozwala zredukować stres wywołany chorobą i zredukować ból. Coraz częściej w leczeniu takich schorzeń jak migrena, nerwice, depresja, uzależnienia – wykorzystywana jest muzykoterapia. Podstawą prawidłowego funkcjonowania jest współgranie różnych inteligencji – językowej, przestrzennej, kinestetycznej, interpersonalnej, matematycznej oraz duchowej. Badania dowodzą, że doskonałym narzędziem stymulującym wszechstronny rozwój jest właśnie muzyka. Oprócz pobudzania różnych inteligencji łączy obie półkule i wprowadza je w stan równowagi. Naukowcy odkryli, że muzyka barokowa largo czy andante, utrzymana w rytmie 60 uderzeń na minutę, pomaga w procesie przyspieszonego uczenia się. Spokojne tony obniżają ciśnienie krwi,zmniejszają liczbę uderzeń serca, dzięki czemu odzyskuje ono normalny rytm. Obniża się poziom stresu, pobudzany jest system immunologiczny, zmieniają się również fale mózgowe. Muzyka barokowa synchronizuje więc umysł i ciało.

Muzyka ma w sobie magię, która koi dzikie bestie. 

– Stephen King, Bastion –

Rozluźnione ciało i pobudzony mózg stanowią idealny stan do optymalnego uczenia się. Twórcy muzyki barokowej wykorzystywali najczęściej instrumenty strunowe takie jak skrzypce, harfę, gitarę, mandolinę, które mają naturalne wysokie częstotliwości (5 – 8 tys. herców). Dźwięki o tak wysokiej częstotliwości ładują „baterie mózgowe”. Dźwięki o niskiej częstotliwości, takie jak hałas ruchu ulicznego, lotnisk, placów budowy wyczerpują mózg. Powolna muzyka o wysokich częstotliwościach dostarcza mózgowi energii, uaktywnia umysł i pamięć, likwiduje zmęczenie, przyspiesza procesy związane z uczeniem się. Ma również wpływ w nawiązaniu kontaktu między świadomością a podświadomością.

Od muzyki piękniejsza jest tylko cisza. 

– Paul Claudel –
Źródło: Leksykon złotych myśli, wyboru dokonał K. Nowak, Warszawa 1998.

W latach 1972 – 1992 przeprowadzano wiele badań, które wykazały, że słuchanie muzyki klasycznej wspomaga czytanie, naukę języków obcych, matematykę; poprawia samoocenę, kreatywność, rozwija zdolności percepcyjno – motoryczne, psychosomatyczne oraz kompetencje społeczne. Studenci, którzy słuchali muzyki klasycznej byli bardziej ożywieni intelektualnie, zwiększały się ich zdolności twórcze, mieli większe poczucia własnej wartości, lepszą koncentrację, skupienie uwagi, a ich pamięć zwiększyła się o ponad 90%.

Muzyka pozwala osiągnąć w ciągu kilku minut to, do czego wiodą tygodnie medytacji.

– Colin Rose, Accelerated Learning –
Źródło: Gordon Dryden, Jeanette Vos, Rewolucja w uczeniu, op. cit., s. 170.

Klasyczna muzyka wzmacnia pamięć, wyobraźnię przestrzenną, rozumowanie, logikę. Dzieje się tak między innymi dlatego, że pod wpływem muzyki zwiększa się poziom katecholamin oraz serotoniny, neuroprzekaźników biorących udział w procesie uczenia się. Badania wykazują, że słuchanie muzyki instrumentalnej we wczesnym dzieciństwie wspiera również rozwój zdolności matematycznych. Muzyka ulepsza i utrwala proces zapamiętywania, ponieważ stymuluje układ limbiczny, który jest emocjonalnym centrum mózgu i ma ścisły związek z uczeniem się.

Muzyka używana jest do kształtowania ludzkiego umysłu; może być mocna jak narkotyk, lecz 
o wiele niebezpieczniejsza, gdyż nikt nie traktuje poważnie manipulowania poprzez muzykę. 

Eddy Manson –

Reklamy
By WALKIRIA

One comment on “ŚWIAT DŹWIĘKÓW – MUZYKA I MAGIA SKRZYPIEC

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s